19 / 05 / 22

Nominacja do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej

Książka Zuzanny Bartoszek „Klucz wisi na Słońcu” opublikowana w Wydawnictwie WBPiCAK z nomiacją do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2022.

napisy: X edycja Nagrody imienia Wisławy Szymborskiej 2022. Nominacja za książkę wydaną w 2021 roku Zuzanna Bartoszek Klucz wisi na Słońcu; grafiki: ciemna okładka książki

napisy: X edycja Nagrody imienia Wisławy Szymborskiej 2022. Nominacja za książkę wydaną w 2021 roku Zuzanna Bartoszek Klucz wisi na Słońcu; grafiki: ciemna okładka książki, logo nagrody: dwa zielone listki wyrastające z ust

Jury Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej podczas konferencji prasowej w dniu 19 maja 2022 roku ogłosiło nominacje do Nagrody za rok 2021. 

Miło nam poinformować, że wśród piątki autorów nominowanych za książkę wydaną w 2021 roku znalazła się Zuzanna Bartoszek z tomikiem „Klucz wisi na Słońcu”, opublikowanym w Wydwnictwie WBPiCAK.

Pozostali nominowani to:

  • Jarniewicz Jerzy „Mondo cane”, Biuro Literackie
  • Lebda Małgorzata „Mer de Glace”, Warstwy
  • Siwczyk Krzysztof „Krematoria I. Krematoria II”, Austeria
  • Sośnicki Dariusz „Po domu”, Biuro Literackie

Wszystkim nominowanym gratulujemy!

Ogłoszenie laureatów nastąpi podczas uroczystej Gali wręczenia Nagrody 9 lipca br.

Film z ogłoszenia nominacji dostępny na FB:
https://www.facebook.com/nagroda.szymborskiej/

Więcej o nagrodzie na stronie: http://nagrodaszymborskiej.pl/


„Klucz wisi na Słońcu”

okładka książki: szary niewyraźny obraz z czarną ramką; tekst: Zuzanna Bartoszek, Klucz wisi na słońcu

Zuzanna Bartoszek – urodzona w roku 1993 w Poznaniu. Poetka, artystka. Publikowała na łamach „Twórczości”, „Małego  Formatu”, „Wizji”, „Dwutygodnika”, „Lampy”, „Czasu Kultury”, Biura Literackiego, „Fabulariów”. W roku 2016 ukazał się jej debiutancki tomik wierszy Niebieski dwór. Swoje prace wystawiała m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kunsthalle w Zurychu, Cell Project Space w Londynie, Kevin Space w Wiedniu, Arsenic w Lozannie, Galerii Pina w Wiedniu, Galerii Serce Człowieka. Mieszka i pracuje w Warszawie.
 

Zuzanna Bartoszek posługuje się spokojną, pełną frazą, nie znaczy to jednak wcale, że jej poezja wolna jest od emocji. Wręcz przeciwnie: każdy utwór opisuje tu głębokie przeżycia, każde – nawet najmniejsze z nich – traktując jako nieprzypadkowe. Zanurzenie w codzienności (snu, pracy, relacji i lęków) jest przy tym zanurzeniem w różnie pojmowanym świecie: dni podmiotki są tak pełne pracy i zmęczenia, jak dni wszystkich spotykanych i obserwowanych ludzi, zaś niebo, w które często patrzy – przyglądając się rażącemu słońcu, tożsamemu z życiem, oraz księżycowi przyświecającemu momentom wycofania i zamknięcia  – jest niebem i materialnym układem odniesienia całego globu. Lecz świat, to dla Bartoszek za mało, zaprasza nas więc na miedzę wiersza i ku wirtualnym eksperymentom na imaginowanych obiektach. Spojrzenia należą jednak tylko do niej, co decyduje o nietypowym charakterze obszernego tomu: głęboko prywatnym i intymnym, pełnym wspomnień, powrotów i marzeń, lecz jednocześnie pilnie odnotowującym rzeczywistość, która rozgrywa się zawsze w relacjach: do samej siebie, do ludzi nawzajem, do świata i do bólu.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi: