
Seryjni poeci w Krakowie

Wydawnictwo WBPiCAK w Poznaniu i De Revolutionibus Books&Cafe w Krakowie zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu „Seryjni poeci”.
Gościć będziemy: Jakuba Kornhausera i Michała Trusewicza.
Prowadzenie: Marcin Świątkowski.
Promowane książki:
- Kornhauser Jakub „Krwotoki i wiewiórki”
- Trusewicz Michał „Frakcje”
Sobota, 20 listopada 2021 o godz. 17.00
De Revolutionibus Books&Cafe
Kraków, pl. Wszystkich Świętych 6
Spotkanie zostanie zarejestrowane, przewidziana jest także transmisja online.
Jakub Kornhauser (1984) – poeta, tłumacz, eseista, redaktor, literaturoznawca, nauczyciel akademicki. Współzałożyciel i pracownik Ośrodka Badań nad Awangardą przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, adiunkt na Wydziale Filologicznym UJ. Opublikował cztery książki poetyckie, za Drożdżownię (2015) otrzymał Nagrodę im. Wisławy Szymborskiej, do której nominowano go także za Dziewięć dni w ścianie (2019). Ostatnio wydał monografię Preteksty, posłowia. Małe kanony literatury światowej (2019), tom próz rowerowych Premie górskie najwyższej kategorii (2020, Nagroda Literacka „Znaczenia”) oraz przekłady opowiadań Gherasima Luki Kleptoobiekt śpi i inne prozy (2020) i wierszy Miroljuba Todorovicia Świnia jest najlepszym pływakiem (z K. Siewior, 2020). Redaktor prowadzący serii wydawniczych: awangarda/rewizje (Wydawnictwo UJ), Rumunia Dzisiaj (Universitas), wunderkamera (Instytut Mikołowski). Redaktor pism „Nowa Dekada Krakowska” i „Romanica Cracoviensia”, były redaktor „Literatury na Świecie”. Mieszka w Krakowie.
Co mają wspólnego ze sobą tytułowe krwotoki i wiewiórki? Ale czy na pewno to właściwe pytanie, które narzuca lektura czwartego tomu próz poetyckich Jakuba Kornhausera? Może prawda o tym pisaniu wcale nie korzysta z tak oczywistych narzędzi jak uwspólnienie mianowników poszczególnych tekstów? Może to jednak, jak głoszą ich tytuły, wiersze po prostu, kolejno o: demonach, pamięci, celebracjach, bumelanctwie, upadaniu, kaskaderce, samorządzie, programie „Mieszkanie+”, ojczyźnie itd.? A może prawda o tym pisaniu jest dalece mniej ważna niż prawda o czytaniu tego pisania? Może w prawdzie o czytaniu mianowniki, do których niemal wszelkie omówienie chciałoby je sprowadzić, pozostają do siebie niesprowadzalne i wystarczyć powinny nam skojarzenia, podobieństwa, odległe dziedziny świata budowanego z kreślonych zręcznie scenek, twierdzeń, czy kilku rejestrów pisma i mowy? Że ostatecznie „życie codziennie mierzy się tu z absurdem”? A może niekoniecznie, i proza poetycka Kornhausera syci się już nadto jedynie owymi słynnymi oparami absurdu? Po co bowiem – zdaje się sugerować w nowym tomie wychylający się spomiędzy wierszy, niewidoczny autor – przesadzać?
Michał Trusewicz (ur. 1995 r.) – krytyk literacki, poeta, prozaik. Studiował polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2019-2021 redaktor magazynu „Wizje”. Teksty publikował m.in. w „Akcencie”, „artPapierze”, „biBLiotece”, „Blizie”, „Culture”, „Czasie Kultury”, „eleWatorze”, „Fabulariach”, „Fragile”, „Kontencie”, „Odrze”, „Opcjach” oraz „Twórczości”. Autor powieści Przednówki (2021) oraz książki poetyckiej Zakwity (2016).
Ująć propozycję poetycką Michała Trusewicza dałoby się najogólniej chyba tak, że to poezja wymagająca, a więc wiersze dla wymagających oraz wiersze wymagające skupienia, choć i równie często skupione na samych sobie albo, jak kto woli, na języku. Jeśli więc ktoś pyta, co robi awangarda po awangardzie albo też w jaki sposób gra się resztkami tych strategii i gestów, które dawno skamieniały i utworzyły nową warstwę historii literatury na styku fenomenologii, surrealizmu i powinności socjalnych, „Frakcje” zdają się oferować jeśli nie odpowiedź, to zestaw sumiennych metodologicznie notatek z jej poszukiwań.
Między dyskursywnym a referencyjnym kąsaniem bohaterowie tych wierszy przenoszą się w towarzystwie pojęć i wizji do nieistniejących państw, śledzą kursy wycofanych z obiegów walut oraz dokonują wielu innych syntez w dziedzinie ontologii bytów niemożliwych. W końcu, choć nie na końcu, humor – w trawestacjach, przechwyceniach i cytatach, z których część stanowi hermetyczny przekaz dla tych, co lubią poezję, a część wręcz przeciwnie: rozszczelnia komunikat i dotlenia, by umożliwić zdziwienie nowoprzybyłych.
Marcin Świątkowski, redaktor kwartalnika „Kontent” patronującego cyklowi spotkań poznańskiego wydawnictwa w Krakowie.