
Analiza Funkcjonowania Bibliotek 2018

Termin wypełniania formularza statystycznego AFB za 2018 rok:
do 28 lutego 2019.
Jak wypełniać formularze:
Podajemy stan na 31 grudnia 2018 r.
80% pól formularza AFBP jest zdefiniowanych tak, jak dane wprowadzane do formularza K-03 GUS, sugerujemy równoległą pracę przy obu tych dokumentach. Dane te powinny być ze sobą zgodne.
Dane należy napierw zapisać, a potem zatwierdzić (z poziomu konta dyrektora instytucji).
Aktualizacja danych instytucji:
Biblioteki, które mają juz konto w systemie AFB, prosimy o aktualizowanie podstawowych danych swojej instytucji w przypadku np.:
- zmiany nazwy instytucji,
- zmiany dyrektora,
- włączenia biblioteki w struktury ośrodka kultury.
Po zalogowaniu się do systemu w menu Biblioteka należy przejść do zakładki: Edycja danych biblioteki, a następnie zapisać zmiany.
Zmiany loginu biblioteki dokonuje Elżbieta Górska e.gorska@sbp.pl
Formularz oraz materiały pomocnicze do pobrania na stronie: AFBP materiały
Jeszcze nie jesteś w programie?
W 2017 roku do AFB przystąpiło 221 bibliotek z Wielkopolski, czyli 96,6 % ogółu w województwie. Udział w projekcie jest dobrowolny.
W całej Polsce udział w projekcie wzięło 2336 bibliotek publicznych (91,8 % ogółu).
Biblioteki, które dotąd nie weszły do projektu AFB serdecznie zachęcamy, by zrobiły to w tym roku. Wystarczą trzy kroki:
- wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie AFBP do 31 marca 2019 r.
- po rejestracji elektronicznej przysłanie pocztą tradycyjną do Działu Instrukcyjno-Metodycznego WBPiCAK wydrukowanego i podpisanego przez dyrektora biblioteki formularza rejestracyjnego. Jest to czynność jednorazowa.
- Wypełnienie, zapisaanie i zatwierdzenie formularz za 2018 zgodnie z harmonogramem podanym wyżej.
W przypadku problemów wsparcia udzielają: Alicja Urbańska alicja.urbanska@wbp.poznan.pl; Justyna Stoltmann-Prędka justyna.stoltmann@wbp.poznan.
Czym jest AFB?
Analiza Funkcjonowania Bibliotek (AFB) to projekt realizowany przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Obejmuje biblioteki publiczne, pedagogiczne i szkół wyższych.
Celem AFB jest wdrożenie jednolitych metod oraz narzędzi systematycznej oceny działania bibliotek opartych na analizie i porównaniach danych statystycznych oraz wskaźników funkcjonalności w obrębie poszczególnych typów bibliotek, włączając w to badania satysfakcji odbiorców usług bibliotecznych.
Projekt jest oparty o międzynarodowe normy i doświadczenia bibliotek zagranicznych. Partnerem jest Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, która utrzymuje powstającą w ramach AFB bazę danych.
Zobacz wyniki badań za 2017 rok