
Ręka na pulsie

Ogólnopolska konferencja organizowana przez Stowrzyszenie Bibliotekarzy Polskich z cyklu „Automatyzacja bibliotek” odbyła się 1 i 2 grudnia 2021 roku już po raz trzynasty, tym razem on-line. Temat temu sprzyjał, bo tegoroczne hasło towarzyszące wydarzeniu to „Technologie biblioteczne w okresie pandemii”.
Prelegenci przez dwa dni przedstawiali rozwiązania technologiczne, które zostały wprowadzone, rozwinięte lub zaprojektowane przez biblioteki w ostatnim czasie. Nawiązywali do kierunków rozwoju nowych technologii i możliwości ich implementacji w różnych działaniach bibliotek:
- w sferze usług bibliotecznych,
- pracy zdalnej,
- komunikacji,
- edukacji,
- organizacji wydarzeń on-line.
Było ciekawie i bardzo inspirująco!
Od narzędzi pracy zdalnej po nowe rozwiązania dla czytelników
Pierwsza sesja dotyczyła organizacji pracy, kultury pracy, komunikacji wewnętrznej i procedowanych zmian prawnych regulujących pracę zdalną w Kodeksie pracy.
Było o porządkowaniu katalogów, operacjach grupowych i dodawaniu deskryptorów, na które bibliotekarze znaleźli trochę więcej czasu.
Wypłynął też ważny wątek przeżycia zbiorowego w doświadczeniu kultury, immunizowania kultury, wszechobecnej strimozie i odejścia od ilościowych wskaźników „udanej imprezy” na rzecz oferowanej jakości.
Padały też pytania kluczowe dla naszej pracy i oferowanych usług.
- Czy jest po co iść do biblioteki?
- Co ja, potencjalny czytelnik, mogę w bibliotece robić?
Wydaje się, że aplikacje mobilne oferujące dostęp do katalogu i swojego konta bibliotecznego to absolutne „must have” biblioteki, głównie po to, aby nadążyć za czytelnikiem.
Druga sesja, zamykająca pierwszy dzień konferencji, skupiła się na komunikacji z użytkownikiem, nowych usługach i formach pracy oraz przepisach prawa autorskiego i ich niełatwym zastosowaniu w mediach społecznościowych.
Zwróciliśmy uwagę na wystąpienie Biblioteki Kraków, która wychodząc naprzeciw oczekiwanim odbiorców, wprowadziła możliowść całkowicie zdalnego zapisu do biblioteki dzięki autoryzacji ePUAP oraz szybkie płatności PayU.
Całkowicie wizjonerski, ale i informacyjny charakter miała zaprezentowana interaktywna mapa toponimów zawartych w katalogach Biblioteki Narodowej, gdzie warto na pewno zerknąć i śledzić rozwój projektu.
Nowoczesne usługi biblioteczne oraz zdalna edukacja
Wystąpienia drugiego dnia dotyczyły usług bibliotecznych i edukacji bibliotekarzy i użytkowników.
Warto wymienić działania bemowskiej biblioteki, która może śmiało o sobie powiedzieć, że po prostu jest meganowoczesna. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat wprowadziła m.in.:
- aplikację mobilną na smartfony;
- QR-code zamiast karty bibliotecznej;
- konwersję zasobów audiobooków i e-booków i udostępnienie w sieci;
- e-bibliotekę, czyli e-czytelnię e-zasobów;
- usługę przewozu książek między placówkami bibliotecznymi;
- videozapis do biblioteki;
- infolinię dla czytelnika „pomocny bibliotekarz”;
- sterowanie kontem bibliotecznym przy pomocy komend SMS;
- e-podpis jako nowy sposób podpisywania dokumentów;
- warsztaty on-line w okresie lockdownu.
Dział Metodyczno-Instrukcyjny WBPiCAK, a zarazem Koło SBP przy WBPiCAK również prezentował się na konferencji z tematem Zdalna rewolucja edukacji bibliotekarzy. Udało nam się opowiedzieć o zmianach, które zagościły w naszej pracy po ogłoszeniu pandemii.
Planowana jest publikacja pokonferencyjna, na którą z niecierpliwością czekamy.
Więcej informacji o konferencji i programie na stronie internetowej wydarzenia.